Založ si blog

Keď mi ochorel môj motýlik, spoznala som zrazu inú tvár depresie a úzkostí

Rozhodla som sa o tom hovoriť preto, lebo som si všimla, že tí, čo majú ochorenie štítnej žľazy, tak hovoria aj o chúlostivých telesných príznakoch, ale o psychike väčšina z nich mlčí, alebo sa vyjadruje v náznakoch. Pričom ochorenie štítnej žľazy sa prejavuje aj v telesnej aj psychickej rovine a tá druhá vôbec nie je zanedbateľná. Apropo, práve takýto typ ochorení len dokazuje, že psychické choroby majú reálny základ a berú tak vietor z plachiet tým „chytrákom,“ ktorí znevažujú, podceňujú, či nebodaj až negujú psychické ochorenia, že neexistujú.

Keď tak nad tým uvažujem, tak depresia si ma chcela poistiť ešte druhý krát, keď sa mi prejavovala nielen chemickou nerovnováhou v mozgu, ale aj hormonálnou poruchou v tele. Depresiu mám prakticky celý život. Takú krátku anamnézu popisujem v tomto videu. Je tam vyjadrená špička ľadovca, čo sa mi stalo v živote ohľadom psychických problémov.

Asi tak pred troma rokmi v tom čase, keď bol mrazivý január, tak som zrazu zo dňa na deň prestala mať chuť na sex. Čo bolo na moje pomery nevídané. Pripisovala som to vtedy tomu, že mám negatívne zážitky z tejto oblasti a že proste nechuť na sex je toho dôsledkom. Len podotýkam, že som asi z tých mála výnimiek, že aj pri ťažkej depresii pociťujem chuť na sex. Depresia mi skrátka nevie ukradnúť chuť, ale je to naozaj atypické. Lebo pre väčšinu depresívnych ľudí znamená depresia aj stratu sexuálneho apetítu.

Potom som prestala fajčiť a začala som priberať. Už pár mesiacov som nefajčila a stále som priberala, ale nepripisovala som tomu nejaký význam. Presnejšie, stále som si myslela, že je to kvôli tomu, že som prestala fajčiť. Podotýkam, že som v tej dobe intenzívne športovala. V tom čase sa opäť naplno prejavoval problémy so psychikou. Ale u mňa je to klasický scenár. Nemám lepšie alebo horšie obdobia, lebo zle mi je prakticky stále. Depresia mi skrátka nedá vydýchnuť. Chodila som na skupinové terapie a zrazu sa diali u mňa nevídané veci, a síce, že ráno po príchode do stacionára som pociťovala až takú únavu, že som zaspala. Podotýkam, že mám práve opačný problém, že aj niekoľko dní som hore bez prestávky, keď si nedám tíšiace prášky na noc. Avšak zrazu som bola príšerne unavená ráno, že sa mi zatvárali oči. Stále som tomu nepripisovala pozornosť. Myslela som si vtedy, že mi kolíše hladina železa a tak som si ho nasadila. Nepociťovala som však žiadnu zmenu aj keď som ho užívala niekoľko mesiacov.

Potom som prestala chodiť na skupinové terapie, lebo som dostala intenzívne tvorivé obdobie. Boli letné mesiace a energiu som pociťovala navečer, tak som začala tvoriť po nociach tak, že som šla spať až ráno. Takto to trvalo niekoľko týždňov. Potom prišli nejaké vonkajšie faktory, že som prestala s tvorením.

Tak ku koncu roka som pociťovala, že mám aj telesné ochorenie, ale neodhodlala som sa ísť k doktorovi. V januári 2017, keď boli intenzívne mrazy, tak som mala často zimnice. Vonku -20, doma 14 stupňov a do toho vnútorná zima. Neznášam chlad a takáto kombinácia ma fakt zabíjala. Depresia ma tento krát pritlačila na lôžko a tak som si brázdila net, kde som zrazu našla príspevok, že dotyčná pisateľka tam popisovala telesné problémy ako problémy s trávením, zimnice a priberane na váhe. A vtedy, keď som si to dočítala, tak som si uvedomila naplno aj tie telesné príznaky, ktorým som dovtedy nevenovala pozornosť. Bola som si takmer stopercentne istá, že mám chorú štítnu žľazu. Pár dní na to, som išla k doktorovi a popisovala som mu svoje príznaky. Z krvných testov potom vyšlo, že mám spomalené fungovanie štítnej žľazy. Povedal mi hneď, že on mi nemôže nasadiť hormóny, lebo mu to zákon nedovoľuje. Môže to spraviť len endokrinológ, prípadne internista. Objednala som sa na endokrinológiu a tam mi povedali, že mám prísť o tri mesiace.  Čo dovtedy? Tak mi môj obvodný napísal správu, že potrebujem vyšetriť štítnu žľazu na internom. Tam ma hneď internistka odpísala, že ona nelieči štítnu žľazu. Ale veď je to interný orgán, tak som jej to vysvetlila, že mám ťažkosti a že na endokrinológiu idem až o niekoľko mesiacov. Predpísala mi minimálnu dávku hormónov, lebo podľa popisu ťažkostí usúdila, že mám už dlhšie ochorenie štítnej žľazy, ale neprejavovalo sa v celej podobe a ja som ho ignorovala. Pri vyššej dávke hormónov by mi mohlo byť zle.

Po hormónoch mi bolo relatívne fajn a dokonca som cítila mestami, že som aj šťastná. Potom som šla na festival a všetko v pohode, len keď som sedela vo vlaku, keď som išla z toho festivalu, tak som skoro zaspala a to tiež bolo také atypické. Myslela som si, že je to jednoducho tým, že festival je záťaž na organizmus a že som málo spala a dobehnem to potom doma. Keď ale únava pretrvávala aj tretí deň a zrazu som spala 14-15 hodín denne a mala som fakt mizernú náladu, vedela som, že je niečo v neporiadku. Začalo mi strašne chutiť jesť. Nevedela som to zastaviť. Chuť do jedla podporovali ešte viac aj psychiatrické lieky. A ja som zrazu v priebehu týždňa pribrala niekoľko kilov. Vtedy som vôbec nevedela, že je to kvôli tej štítnej žľaze. Vedela som, že mám určite depresiu, ale ona mi zrazu ukázala inú tvár takmer po tridsiatich rokoch. Keď som zrazu veľa spala a veľa jedla, pričom toto sú práve variabilné symptómy depresie, keď u mňa prevažnú mieru života nastával ten opačný extrém, že som dovtedy mala nespavosť a mala som problémy s jedením v tom zmysle, že mi práve kvôli môjmu smútku a depresívnym rozladom veľa krát nechutilo jesť. Zrazu som aj pomerne často začala dostávať panické ataky. Panické ataky poznám dôverne, ale predsa len vždy, keď nejaký na mňa príde, tak sa cítim akoby som ho mala prvý krát a panikárim. Volala som psychiatričke a tá mi povedala, že mám depresiu, len sa prejavuje u mňa atypicky, proste že ukázala inú tvár. Aby som odvrátila tú hroznú ťažko depresívnu náladu, tak som sa snažila niečo robiť. Nedokázala som to. Zaspávala som pri hocijakej činnosti a keď som išla do obchodu, tak som mala pocit, že si ľahnem aj na chodník, aby som prekonala tú únavu. Zatvárali sa mi oči aj pri chôdzi.

Išla som k obvodnému a ten mi spravil komplexnejšie krvné texty, pri ktorých sa ukázalo, že štítna žľaza má TSH hormón vhodnote 136. Hneď mi hovoril, že je to príliš vysoko a preto som tak strašne unavená, ale povedal, že on mi tie hormóny nemôže navýšiť, lebo ho zväzuje litera zákona. Tak som zavolala psychiatričke a povedala som jej, že vlastne teraz, čo prežívam depresiu, tak je to z tej štítnej, že na endokrinológii ma vedia prijať až za niekoľko mesiacov a potrebujem nastaviť tie hormóny, tak som sa nechala hospitalizovať na psychiatrii, kde mi hneď navýšili hormóny. Zaujímavé bolo, že ešte mi ich nenavýšili a podľa krvných testov sa ukázali zrazu nižšie hodnoty hormónov. Nevedeli si to vysvetliť. V nemocnici som dostávala brutálne panické ataky, ktoré trvali aj niekoľko hodín a bránili mi v spánku. Nepomohli mi žiadne „benzáky,“ čiže lieky na úzkosť ako Neurol, Diazepam, Oxazepam. Aplikovali mi aj magnézium do žily a vôbec mi to nezabralo. Neuľavilo sa mi ani na chvíľu. Som si akosi tak racionálne uvedomovala, že tieto panické ataky sú iné než na aké som bežne bola zvyknutá, pretože boli intenzívne a trvali aj niekoľko hodín a ja som bola v relatívnej psychickej pohode. Nedávalo mi to zmysel, pretože po psychickej stránke som vedela dosť dobre pracovať s panickými atakmi tak, aby som ich nemala. A zrazu mi nič nepomáhalo.

Potom ma z nemocnice prepustili a keď som išla k svojej ambulantnej psychiatričke, tak mi povedala, že mi kolíšu hormóny preto, lebo mám autoimunitné ochorenie štítnej žľazy so zníženou funkciou. V skratke, že imunitný systém napáda štítnu žľazu, lebo si myslí, že je to cudzie teleso, ktoré treba zničiť. Preto mi môj motýlik pracuje nesprávne. Tie panické ataky mám tiež z toho, že môj motýlik proste nestíha pracovať tak ako má. Mám veľa protilátok, ktoré vytvoril imunitný systém a že mám ešte aj zápal štítnej žľazy kvôli týmto útokom. Po týchto skutočnostiach som musela uznať, že je vlastne prirodzené, že sa cítim zle.

Aj keď mám psychické problémy celý život, tak zrazu mi začal haprovať aj menštruačný cyklus až vtedy, keď sa začalo naplno prejavovať ochorenie motýlika. Pretože je známy fakt, že poruchy menštruačného cyklu môžu mať práve ženy s depresiou.
Občas sa mi prejavovala zápcha, ale ja som aj tak najviac zo všetkých príznakov ochorenia štítnej žľazy pociťovala tú brutálnu únavu a hneď potom ťažké depresie.

Napriek tomu, že som mala nastavené vyššie dávky hormónov, tak o pár týždňov som opäť pociťovala brutálnu únavu a znova som prespala 14 hodín denne. Tak som sa rozhodla vysadiť tie hormóny, lebo som čítala, že to môže byť z toho. Bola som síce potom stále unavená, ale nie až tak veľmi a aj psychické prežívanie sa mi o kúsok zlepšilo. Mojej psychiatričke to však nedalo a ponúkla mi iného endokrinológa, lebo hormóny podľa krvného obrazu som mala stále zlé, aj protilátky vysoké, ktoré vytvoril imunitný systém, aby zničil štítnu žľazu. Som na to kývla a trvalo zas pár mesiacov, čo som išla na návštevu k novej endokrinologičke. Hormóny som neužívala niekoľko mesiacov a ona mi hneď nastavila vysoké dávky hormónu, že som sa jej hneď pýtala, či to nie je na začiatok veľmi vysoká dávka, nakoľko som neužívala hormón niekoľko mesiacov. Ona mi ale tvrdila, že mám tak zlé výsledky hormónov, že mám hlbokú hypotyerózu štítnej žľazy a je potrebné rýchlo tie hormóny doplniť, pretože ich účinok sa začne prejavovať až za niekoľko mesiacov. No, ako som predpokladala, tak mi tá vysoká dávka hormónov nerobila dobre. Hormóny na štítnu žľazu sa berú ráno a pol hodinu sa nemôže po nich jesť. Takže som mala hneď búšenie srdca, čo bolo veľmi nepríjemné, lebo trvalo aj niekoľko hodín. Potom síce ustálo, ale mala som kvôli tomu búšeniu zrazu aj problém s cestovaním. Raz keď som išla preč vlakom, tak mi zostalo zle a zrazu som mala pocit, že musím vystúpiť z vlaku, aj keď som ešte nebola vo vytýčenom cieli. Proste sami vrátila agorafóbia. Niečo o tom píšem tu. Tento zážitok vo mne vyprovokoval to, že som zrazu mala problém cestovať.

Po niekoľkých mesiacoch od znovunasadenia hormónov som sa už cítila lepšie. Aj keď niekedy cítim, že to kolíše. Sú to len slabé záchvevy plavby malej loďky na pokojnom mori.

Teraz som so svojim motýlikom vo vyrovnanom vzťahu, že mi nespôsobuje problémy, avšak je len otázkou času, kedy ochorenie začne mať ďalší progres.
Pre tých, ktorí by nevedeli, tak štítna žľaza má tvar motýľa a preto som dala takýto názov článku. A pritom tak milujem motýle a paradoxne s jedným z nich mám ťažkosti. Vlastne by som z toho mala viniť imunitný systém, lebo ten mi napáda môjho motýlika. Inak by to bolo v poriadku.

Keď som bola ešte v Klube 27, tak som hovorila, že sa vyliečim zo svojich psychických ťažkostí. Neviem, kde sa vo mne bral ten optimizmus, že sa dostanem z depresie, keď tá úradovala v mojom živote prakticky stále. Ale naozaj som robila veľa preto, aby som sa jej zbavila. Jasné, boli aj stagnácie, keď som proste nevládala, ale potom som chytila druhý dych a robila som veľa vecí, aby som sa z toho dostala. Nepodarilo sa mi to. A potom asi rok na to, keď som hovorila tieto odvážne frázy do sveta, sa mi v živote stali nepríjemné okolnosti a potom som zistila to ochorenie štítnej žľazy a vzdala som to. Ešte vtedy som si naplno neuvedomila stav rezignácie, ale nepríjemné okolnosti v mojom živote pokračovali. Až nedávno som si uvedomila naplno, že som rezignovala a vzdala som sa. Predsa len 30 rokov žiť v temnote, zanechá stopy a ja som  si naplno uvedomila, že niet úniku z toho depresívneho kolotoča. Musela som si pripustiť, že pomaly strácam aj fyzickú vitalitu. Nie je to až také zlé, ale na môj relatívne mladý vek je dosť toho, čo som zažila po zdravotnej stránke a že celoživotná psychická disharmónia zanechala stopy aj na telesnej schránke.

Macko zo zberného dvora

07.01.2019

Polovica októbra 2011 niekde v Bratislave. Kocúrik sa ponevieral v zbernom dvore už niekoľko týždňov. Prišiel chladnejší čas, keď zima začala pomaly klopať na dvere. Zrazu prišiel za ním anjel a riekol: “ Dnes o 15:30 musíš odtiaľto vyjsť na ulicu a prejsť cez cestu. Budeš sa mať omnoho lepšie ako teraz.“ Kocúrik nechápavo zaklipkal veľkými očkami a [...]

medvede, tabuľka, Repište

Pellegrini: Mimoriadne rokovanie parlamentu k odstrelu medveďov zatiaľ nebude

28.03.2024 11:31

Zákon o možnom odstrele rizikových medveďov sa má prerokovať v skrátenom legislatívnom konaní na najbližšej riadnej schôdzi.

Francúzsko, hasiči, požiar

V Maďarsku zomrela jedna osoba pri požiari v domove dôchodcov

28.03.2024 11:17

Pravdepodobnou príčinou požiaru bolo fajčenie v posteli, vyšetrovanie však ešte prebieha.

Illinois, police

Útok nožom v Illinoise si vyžiadal štyroch mŕtvych a päť zranených

28.03.2024 10:46

Podozrivého muža policajti zadržali. Motív útoku nebol bezprostredne známy.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 2
Celková čítanosť: 6046x
Priemerná čítanosť článkov: 3023x

Autor blogu

Kategórie